torsdag 7 januari 2016

Vecka 36 - Sofie Sarenbrant

Sofie Sarenbrant är ju en författare som har fått goda vitsord och som blivit en mycket populär deckarförfattare i Sverige. Jag har faktiskt inte läst något alls av henne så nu var det väl dags.
Jag lånade hem första boken i Brantevikserien från biblioteket för ganska många veckor sedan och nu fick den följa med på vår månadslånga vistelse till Göteborg.
Vecka 36, som den här första boken heter, kom ut redan 2010 och jag vet att jag sneglade på den redan då, men av någon anledning så blev det aldrig av att jag läste den då.

De höggravida vännerna Johanna och Agnes har spenderat semestern i det lilla fiskeläget Brantevik tillsammans med sina respektive. Nu är semestern slut och det är dags att dra sig hemåt igen och återgå till vardagen. Om bara några få veckor kommer dem båda att vara nyblivna mammor.
Som ett avslut kommer dem överens om att gå till hamnkrogen för karaokekväll. Men det händer någonting... När vännerna vaknar upp morgonen efter är Agnes spårlöst försvunnen. Det blir fullt pådrag och det är många som arbetar med att lösa gåtan. Några dagar senare hittas en mördad kvinna på en närliggande strand. 


Det här var bra, men inte så mycket mer än så. Det kändes lite som en debut, vilket det ju också är! Det var lättläst och inte så mycket krusiduller så att säga. Jag tycker att journalisten kanske fick lite för mycket utrymme och likaså några andra "bipersoner". Men jag är inte på något sätt avskräckt! Tvärtom! Slutet var ju så... Ja, jag vet inte.. Jag blev väldigt berörd... Men utan att avslöja för mycket så kan jag ju säga att jag genast måste få tag i nästkommande bok. 
Det här var faktiskt också min första lästa bok i E-format! Nu hade jag ju den fysiska boken också med mig så jag alternerade lite! 

Det här är också mitt bidrag i Spänningsutmaningen nu i januari! 


3 kommentarer:

  1. har bara läst en av Sarenbrants böcker än så länge, men det kommer att bli fler.

    SvaraRadera
  2. Är inte speciellt förtjust i Sarenbrants böcker.

    SvaraRadera