tisdag 26 januari 2016

I stället för dig - Sofie Sarenbrant

Efter att ha läst ut Vecka 36 av Sofie Sarenbrant var jag genast inne på bibliotekets hemsida och reserverade den här, I stället för dig, som är fortsättningen i Brantevikserien.

Det har nu gått 16 år sedan den höggravida Agnes blev bortförd och inlåst. Hon födde sin son där, i ensamhet, och direkt efter förlossningen blev hon fråntagen honom. Sedan dess har ingen sett honom. Fallet är nu nedlagt sedan flera år och Agnes har gått vidare i livet med maken Tobbe och dottern Nicole. 
Dottern Nicole är nu 18 år och bestämmer sig en dag för att åka tillbaka till Brantevik för att ta reda på vad som egentligen hände den där dagen för 16 år sedan och för att finna sin bror. Vad ingen vet är att det finns fler personer med anknytning till fallet som just nu bestämt sig för att återvända... 

Nu har jag alltså läst båda böckerna som tillhör Brantevikserien. Såhär i efterhand var det långt ifrån det bästa jag har läst. Okej, men inte mer. Böckerna är snabblästa och kapitlerna är ganska korta.
Under läsandets gång finns det flera saker och händelser som retar mig en aning. För att nämna ett exempel och utan att nämna för mycket av handlingen så kan jag tycka att den aktuella otrohetsaffären har fått lite för stor plats. Den kunde ha tonats ner lite. Annars är såklart storyn jättebra och ganska välgenomtänkt med en liten snurr på slutet. Jag tar en liten paus från fortsatt Sarenbrantläsning nu, men tror säkert att jag kommer återkomma till henne så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar