söndag 24 januari 2016

En smakbit på en söndag - I stället för dig



Äntligen söndag igen och dags för nya smakbitar hos Flukten fra virkeligheten. Jag har verkligen fastnat för den här söndagstraditionen och jag har fått flera nya boktips efter att ha kollat in den samlade listan över oss som är med!

Just nu läser jag Sofie Sarenbrnts bok I stället för dig. Jag läste ju Vecka 36 för några veckor sedan och den slutade så abrupt så jag var genast tvungen att bära hem den här, som är fortsättningen, från biblioteket.

Så, här kommer alltså kvällens smakbit;

"Solen försvann ner bakom hustaken och himlens färg gick snabbt från rosa till grått. Mörkret kröp sig på alldeles för snabbt. Med ens blev vindarna kyligare och mer hotfulla. Han huttrade och drog upp jackans dragkedja hela vägen upp till hakan. Silla stannade och gjorde ifrån sig vid vägkanten och han tog fram sin svarta påse. Det är nästan som att ha ett litet barn som man är tvungen att byta blöja på, tänkte han, och det hade varit nära att det hade verklighet en gång i tiden. Bara tanken på dem två frusna spädbarnen som hade legat i hans frys gjorde honom knäsvag. Under alla åren i fängelset hade han sökt en förklaring, men utan att lyckas. Han kunde fortfarande inte förstå hur allt kunde bli så fel."





4 kommentarer:

  1. tack för den otäcka smakebiten! känner igen författarnamnet, men inte boktiteln

    SvaraRadera
  2. Jag är inte så förtjust i Sarenbrants böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte jag fick en del förklaringar i denna som jag funderade på i Vecka 36 :)

    SvaraRadera