fredag 1 januari 2016

Skymningsflickan - Katarina Wennstam

Årets första bok utläst! Och vilken fantastisk start på det nya bokåret! Skymningsflickan är den fjärde kriminalromanen om Shirin Sundin och Charlotta Lugn som jag läser av Wennstam. Jag var fast redan efter den första boken, Svikaren. Efter den har det bara blivit bättre och bättre!



Man kastas direkt in i handlingen när ett tumult utspelar sig i Charlotta Lugns egen trappuppgång. En ung tjej skriker sig igenom nätterna och till slut får en av grannarna nog.
I samma veva utsätts gymnasieskolan i Nacka för ett skriftligt hot om en kommande skolmassaker.
Charlotta Lugn som för närvarande är sjukskriven och nyskild bestämmer sig för att försöka få kontakt med tjejen från lägenheten i trappuppgången och efterhand som dem får kontakt med varandra rullas en ganska tragisk historia fram.

Som jag skrev inledningsvis - Det blir bara bättre och bättre. Det här är en riktig bladvändare!
Många paralleller som skickligt vävs ihop. Alla Wennstams böcker känns högst aktuella, men den här kanske lite extra aktuell med tanke på skolskjutningen i Trollhättan.
Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan Wennstam kommer med något nytt! Jag längtar redan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar