lördag 23 januari 2016

Bokbloggsjerka 22-25 januari (nytt försök)


Upptäckte till min stora förvåning att jag på något vis har lyckats radera mina svar i helgens Bokbloggsjerka! Skrev inlägget igår och publicerade, men sen bara försvann det och gick inte att återskapa! 

Så, jaja, här kommer ett nytt inlägg! 


Vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.


Jag tror inte att jag kommer på en enda bok som baseras på en film.. Har funderat länge nu. Men nej, jag kan inte vaska fram någon från minnet. Inte som jag själv har sett eller läst i allafall. 

Men tvärtom, alltså filmer/TV-serier som baseras på böcker finns det ju massor. Jag är ju som bekant väldigt förtjust i kriminalromaner och gärna svenska sådana. Kan ju nämna Viveca Stens böcker som blivit TV-serien Morden i Sandhamn till exempel. Jag har sett alla filmer, men inte läst alla böcker, ännu! 
En av dem bästa filmerna jag någonsin sett är Sarahs nyckel som baseras på boken av Tatiana De Rosnay med samma titel.
Inte heller att förglömma Sagan om ringentrilogin! Här såg jag filmerna innan jag läste böckerna, men det gick bra det också! 
Sist men inte minst... För att återknyta till mitt senaste inlägg så hoppas jag att boken Öppnas i händelse av min död blir en riktigt bra film! 

4 kommentarer:

  1. När det gäller Sagan om ringen-trilogin så läste även jag böckerna efter att ha sett första filmen. Har läst ett par böcker av Tatiana de Rosnay, dock inte Sarahs nyckel. Har inte heller sett filmen.

    SvaraRadera
  2. Jag såg också Sagan om ringen-trilogin innan jag läste böckerna :). Öppnas i händelse av min död har jag inte lyckats bestämma mig för om jag borde läsa än.

    SvaraRadera
  3. Jag har sett ringtrilogin men inte läst böckerna, får en känsla av att man måste stanna i den världen rätt länge om man gör det.

    SvaraRadera
  4. Sarahs nyckel vill jag se eller läsa, men jag drar mig för det eftersom jag inser att den är så hemsk, på djupet hemsk. Men flera har skrivit om den i den här bokbloggsjerkan, så jag kanske borde ge den en chans.

    SvaraRadera