måndag 18 januari 2016

Bokbloggsfråga v3

Då var det dags igen! Ny vecka betyder ny bokbloggsfråga hos Barnboksbloggen.

Den här månadens tema i min utmaning Temaläsning 2016 är Sanna berättelser. Det är förstås ett begrepp som man kan tolka väldigt brett, men biografier och självbiografier är såklart en viktig del. Skulle du vilja skriva en egen självbiografi om något som hänt i ditt liv? Finns det någon person som du gärna skulle vilja läsa en biografi av eller om?

Jag gillar biografier, och då framförallt självbiografier! Har nog ingen solklar favorit men uppskattar oftast allra mest att läsa om sådant som ligger nära mig själv! Min senaste biografi var 
CP-barnet som är skriven av Lena Helgesson. DETTA var verkligen en bok som jag kunde identifiera mig med eftersom jag själv är den där "CP-morsan" som kämpar så det blöder för mitt barn. Skulle jag någonsin (troligtvis inte) skriva mina egna memoarer skulle dem handla om detta. Hur det är att få ett funktionshindrat barn. Om kampen, sorgen och glädjen, precis som Lena Helgesson skriver! 


Det finns flera intressanta biografier som jag inte läst, ännu. Näst på tur lär Tilde de Paulas Tiden läker inga sår bli. Den väntar på mig i reservationshyllan på biblioteket. Även Marie Fredrikssons Kärleken till livet lockar. 

1 kommentar:

  1. Marie Fredrikssons bok skulle jag nog kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera