fredag 22 januari 2016

Dödens pendel - Jonas Moström

Den här boken har stått i min bokhylla hur länge som helst! Nu när det var dags att köra en ny Boktolva var det nästan en självklarhet att jag skulle välja just den här! Dödens Pendel är Jonas Moströms första bok i serien om kommisarie Johan Axberg och läkare Erik Jensen.

En äldre kvinna dör i sömnen av vad som ser ut som ett hjärtstillestånd. Ingen, mer än hennes son anar oråd då han upptäcker att det saknas en klocka och han är övertygad om att någon besökt hans mor natten hon dog. Kommisarie Axberg som har fullt upp med en annan utredning avvisar dock sonens misstankar. 
I samma veva får läkaren Erik Jensen in en ung kvinna med hjärtstillestånd på akuten. Jensen kan inte släppa tanken på att det hela är lite märkligt! Har dem inte haft upprepade fall på sjukhuset med hjärtstillestånd senaste tiden? Är det ett elakt virus som härjar? 
När ytterligare en ung kvinna hittas oförklarligt död i sin säng fattar även Axberg misstankar om att allt inte står rätt till. När han upptäcker att offrets klocka saknas drar utredningen igång på allvar.. 

Det här var som sagt det första jag läste av Moström. Jag kan inte säga att jag är helt övertygad. Boken kom ut redan 2004 och har ju således några år på nacken. Kanske är det därför, jag vet inte..
Jag förstod relativt snabbt ungefär hur det skulle sluta så hela mordhistorien blev liksom ganska lång och inte så rafflande precis! Det hade absolut inte gjort mig något om tempot hade varit lite högre!!
Jag gillar dock persongalleriet och jag antar att jag måste ge Moström åtminstone en chans till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar