tisdag 28 juni 2016

Svarta hunden - Stephen Booth

I min Boktolva i maj var det tänkt att jag skulle läsa Stephen Booth och hans första bok om Fry och Cooper, Svarta hunden. Tiden räckte dock inte riktigt till med tanke på alla barnens olika aktiviteter, avslutningar, insamlingar osv. Men NU har tempot blivit lite lugnare och boken har blivit utläst!

Femtonåriga Laura Vernon hittas mördad i ett skogsparti, inte långt från sitt eget hem.
Det är Harry, "den gamle med hunden", som hittar henne och redan från början verkar alltihop lite skumt! Gamle Harry tycks veta mer än vad han faktiskt talar om i förhören! Laura kommer från en förmögen familj och först verkar hennes far också dölja ett och annat!
Polisassistent Cooper hamnar på fallet. Vid sin sida har han också nykomlingen från Birmingham, Diane Fry. Hon har siktet ställt uppåt och har höga mål beträffande sin karriär inom polisen. 
Till en början faller polisens misstankar på familjens trädgårdshjälp då han och Laura verkar ha haft ett förhållande. Nu är han dessutom spårlöst försvunnen...

Det här är Booths deckardebut och det kanske märks?! Jag är inte överväldigad och absolut inte övertygad om att jag kommer läsa nästkommande bok i serien. Det jag retar mig på allra mest är faktiskt huvudpersonerna själva, Cooper och Fry. Jag får liksom aldrig riktigt grepp om deras relation till varandra och upplever mest att de är sura och tvära. Tycker inte heller att det är något riktigt driv i historien och jag lägger lätt ifrån mig den efter ett avslutat kapitel! Njae, jag är besviken! Trodde det skulle funka bättre mellan mig om Booth! Någon annan som är av annan åsikt får gärna övertyga mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar