lördag 11 juni 2016

Svea handlar - Linda Palm

Min yngsta dotter är 20 månader gammal och hon älskar böcker! Det är så fantastiskt roligt nu när hon liksom kräver lite mer än de allra enklaste pekböckerna. Nu vill hon helst ha fler bilder och lite handling som man kan prata kring. Vid senaste biblioteksbesöket fastnade mina ögon på Svea handlar som är skriven av Linda Palm. Boken är utgiven på Idus Förlag tidigare i år.

Svea är 1,5 år och en busig liten tjej. Idag ska hon följa med sin pappa och handla. De har en inköpslista med sig. Allt måste packas ner i korgen! Plötsligt försvinner Svea. Var är hon? 

Den här prickiga och fina boken föll mina ögon på med en gång. Det är den första boken vi läser om Svea och vi har läst den måååånga gånger nu! Det finns flera böcker i serien Bus med Svea och alla handlar om vardagliga situationer som de mindre barnen känner igen sig i. Den är välskriven och genomtänkt och innehåller alldeles lagom med text för barn från ca 1,5-3 år. Jag log lite för mig själv åt de fina och moderna illustrationerna som Jessica Lindholm har gjort. Pappa har tex inköpslistan i mobilen och i kassan betalar han med kort. Det är säkert hög igenkänningsfaktor för flera av de mindre barnen!
Min dotter älskar att hjälpa mig med tvätten här hemma så nästa bok vi ska läsa om Svea får nog bli Svea tvättar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar