söndag 29 maj 2016

Roten till det onda - Peter Robinson

Under April månad hade jag planerat att Peter Robinson skulle vara den författare jag skulle lära känna i min Boktolva. Jag hade (som vanligt) lite för lite lästid och hann inte med att läsa något av honom. Men nu har jag lyckats! Jag valde att läsa Roten till det onda som rent tidsmässigt är den första boken om Alan Banks, men är alltså inte den bok som utkom först på svenska. Jag tyckte ändå att det kändes bäst att läsa den här först!

En ung man hittas misshandlad och avliden i en mörk gränd. Hans fickor är tömda och till en början verkar det hela vara ett vanligt våldsbrott. 
Överkommisarie Alan Banks får hand om fallet och han märker snart att det hela handlar om någonting mycket större än bara ett rån. Spåren leder honom in i den undre världen där rasismen står i centrum och det visar sig att offret, Jason Fox, har levt ett dubbelliv som inte ens hans föräldrar kunnat ana! 

Det här är som sagt den första boken jag läser om Alan Banks. Jag måste erkänna att jag inte är heeelt övertygad ännu. Det började väldigt bra men jag tycker det blev lite rörigt när det började närma sig upplösningen. Jag kan inte heller känna att jag fick någon närmare relation till Banks utan stör mig mest på honom och hans sätt. Dock är jag lite nyfiken på hur det ska gå med hans arbete och hans äktenskap med Sandra så jag kommer säkert ge honom åtminstone en chans till. Nästa bok i ordningen är En ovanligt torr sommar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar