lördag 7 maj 2016

Jag lät dig gå - Clare Mackintosh

Jag är nog snart den sista bokbloggaren som skriver om den här boken! Jag fick den som recensionsexemplar från Lind&Co för ganska längesedan. Jag hade redan då läst om den på flera bokbloggar och var riktigt sugen på att sätta tänderna i en, men av någon anledning blev den liggande i bokhögen bredvid sängen!
Men så äntligen bestämde jag mig för att plocka upp den och läsa den under Spänningsutmaningen i april. Och vad glad jag är nu!

När de är nästan hemma släpper femåriga Jacob sin mammas hand och springer över vägen. Han ser inte bilen. På en sekund släcks hans liv. Förövaren smiter från olycksplatsen och polisen står helt maktlösa. Det tycks vara omöjligt att hitta den som körde på Jacob...
Jennas liv har plötsligt ställts på ända och hon flyr tillvaron. Av en ren slump hamnar hon i en liten by vid kusten. Här träffar hon bla veterinären Patrick som väcker känslor till liv. Men ska hon någonsin låta någon komma nära igen? 
Vi lär också känna kriminalarna Ray och Kate som arbetar vid polisen i Bristol. Tillsammans arbetar de med fallet Jacob, men utan vittnen och utan bevis är det svårt att komma vidare..

Det här är Clare Mackintoshs debutroman och verkligen en lyckad sådan! Hon får verkligen med allt i den här boken. Jag funderade ganska långt in i handlingen varför den hela tiden kallas psykologisk thriller, men när hela handlingen tar en snabb och oväntad vändning förstår jag verkligen varför.
Det är spännande, på gränsen till outhärdligt och jag har burit med mig boken både här och där!
Har du, precis som jag, gått och väntat med att läsa den här boken så vänta inte längre, utan LÄS!
Jag hoppas att Mackintosh redan har påbörjat sitt nästa verk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar