fredag 20 maj 2016

Nästan som Zlatan - Johanna Nilsson

Johanna Nilsson har skrivit böcker för barn- och ungdomar i flera år, men jag tror faktiskt inte att jag läst en enda. Nu när Temaläsningen har tema Barnböcker under maj månad så fick Nästan som Zlatan följa med hem från biblioteket.

Johan går i nionde klass och har en enda dröm i livet - Att bli som Zlatan! Han har sökt till fotbollsgymnasiet och väntar på besked. Johan har det lite svårt med läsning och bokstäver och betygen är inte de allra bästa. Han kämpar och kämpar.. 
Så en dag träffar han Ella och blir kär. Hur ska det nu bli med fotbollen, och kärleken?

Det här är en bok som lämpar sig bäst för lite äldre barn och ungdomar. 15-årsåldern kan jag tycka är lagom. Den innehåller både alkohol, droger och sex. Jag blev lite lurad av att den var så tunn och hade stor text, men såg jag att det är Nypon Förlag som gett ut den och då förstod jag att den är en ungdomsbok, bara lite extra lättläst! Till denna bok finns även en fortsättning - Kanske som Zlatan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar