torsdag 28 april 2016

Bokbloggsfrågor x 3

Nu gäller det att blogga ikapp här! =) Hoppas inte att jag tappat varenda läsare!!



Barnboksbloggen undrade vecka 15, 16 och 17;

Tycker du om att läsa deckare? Vilken typ av deckare föredrar du i så fall, kluriga pusseldeckare, polisromaner, hårdkokta kriminalromaner eller något helt annat? Vad är det som gör en deckare till en bra deckare? Och vad tycker ni om de deckare för barn som har blivit så populära de senaste åren? 

Jag gillar absolut deckare och skulle nog säga att det är den genren jag läser allra mest! Jag har en extra förkärlek till svenska deckarförfattare och läser gärna tex Mats Ahlstedt. Jag uppskattar deckare som skrivs i serier om flera böcker och där man lär känna huvudpersonerna även privat. 
Mitt intresse för deckare har även smittat av sig på sonen som numera slukar både LasseMajas detektivbyrå, Emil Wern och Ponnydetektiverna

När läser du oftast? I sängen innan du somnar, under resan till jobbet, på kvällarna istället för att titta på TV…? Hur gör du för att få tid för att läsa? Har du tillräckligt med lästid eller önskar du att du hade kunnat läsa mer? 

Med tre barn i huset på 8, 5 och 1 år så förstår jag ju att jag inte kan begära för mycket tid för läsning. Jag läser oftast i sängen innan jag somnar och då kan det ibland bli en halv bok, eller bara 1 sida. Ibland läser jag även i soffan om resten av familjen tittar på något ointressant på Tv:n. Jag önskar absolut att jag hade haft mer tid för läsandet och många gånger har jag funderat på om jag skulle börja lyssna på böcker istället. Då kan jag lyssna i bilen, medans jag städar osv. Kanske hade det blivit fler böcker lästa då!? 

Hur viktigt är det för dig att äga dina böcker? Köper du alla böcker du läser eller lånar du hellre? När det gäller de böcker som du vill äga, är det då viktigt för dig att ha samtliga böcker i en serie och att ha dem i samma format (pocket/inbunden, samma utgåva osv)?

Numera försöker jag köpa så lite böcker jag bara kan. Framförallt på grund av platsbrist. Och ärligt talat, det är sällan jag läser en bok mer än en gång. Sedan blir den bara stående. Jag är numera en mycket flitig bibliotekslånare och det passar mig utmärkt. Det enda negativa med låneböcker är ju att man ofta får vänta länge på de allra nyaste böckerna då dessa ofta har många reservationer på sig. 
När jag började bokblogga för många år sedan köpte jag tvångsmässigt alla böcker jag läste. Nu, några år senare har jag insett mina begränsningar! =) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar