lördag 16 april 2016

Böckerna om Nisse & Nora

Som jag tidigare nämnt har jag tre barn. Åldern på dessa är 8 år, 5,5 år och 1,5 år. Alla barnen har ärvt mitt intresse för läsning skulle jag nog vilja påstå och vi besöker biblioteket i allafall en gång i veckan. Nu har även 1,5-åringen börjat uppskatta böcker med mer handling i. Fram tills nu har det mest handlat om bläddervänliga pekböcker utan historia i. Men nu har vi hittat böckerna med stort B!

Nämligen dem fantastiska böckerna om Nisse & Nora. Böckerna är utgivna på Alfabeta Förlag och det finns än så länge tre stycken. En till är på väg ut, i maj månad.



Författaren Emelie Andrén har verkligen lyckats med att fånga vardagsdramatik för de allra minsta barnen. Min dotter uppskattar alla tre böckerna, men mest spännande är ändå Nisse & Nora plåstrar om. Nora är ute och kör elefanten i vagnen, men så välter vagnen. AJ! Både Nora och elefanten får en bula i huvudet. Tur att det finns plåster!

I Nisse & Nora städar bestämmer sig barnen för att hjälpa till att städa. De dammsuger och tolkar golv. Det blir väl inte riktigt som dem tänkt sig kanske...

I Nisse & Nora tejpar följer vi med på pysselstund när plötsligt saxen kommer fram. Många klipp blir det! Tur att man kan laga allt med tejp. Eller, kan man verkligen det?


De här böckerna är så himla fina och välgjorda. Helt underbara illustrationer som är gjorda av Lisa Moroni. Jag är verkligen förtjust i dem och vi väntar spänt på nästa bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar