torsdag 10 december 2015

Ursprung - Diana Abu-Jaber


Diana Abu-Jaber var en helt okänd författare för mig tills jag besökte biblioteket tillsammans med min bokmal till son på snart 8 år. Medans han stoppade ner bok efter bok i sin lånekasse gick jag runt och snokade lite bland hyllorna och hittade den här, Ursprung. Den såg liksom tilltalande ut. Läste baksidetexten och ja.. Den fick följa med hem!

Boken handlar om Lena som arbetar med att utreda och analysera fingeravtryck. Lena är adopterad och har en något luddig bakgrund där hon vuxit upp i fosterhem. 
En dag kommer en mamma som nyligen förlorat sitt barn i plötslig spädbarnsdöd in på labbet där Lena arbetar. Mamman är övertygad om att det inte handlar om plötslig spädbarnsdöd, utan någonting helt annat. Lena är inte svår att övertala och hon tar sig an arbetet med att analysera spjälsängen. Faktum är att labbet faktiskt fått in fler spjälsängar.. Är det verkligen en slump eller härjar det faktiskt en babymördare där ute? Lena engagerar sig starkt i fallet och det visar sig att hon själv har mer med saken att göra än vad hon först trodde. 

Jag upplevde det här som en ganska trög och långsam bok. Det står "en kriminalroman" på framsidan men det är inte en klassisk sådan. Den är djupare än så.
Mig veteligen har Abu-Jaber inte gett ut någon mer bok efter denna. Kanske är det något nytt på gång? I ärlighetens namn är jag nog inte jättespänd på nästa i vilket fall...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar